fredag 3 februari 2012

Trädgårdstankar

....hm.......
Snön ligger vit över taken...och med tofflorna på mina frusna tår i morse, hasade mig ut i vardagsrummet för att sakta vänja ögonen vid termometern döljd i mörker kunde jag sent om sider urskilja -14,2 grader celsius!!

Efter en tallrik varm och god havregrynsgröt (som blev halvt uppäten av min son) hastade jag ut till den kalla, röda lilla Toyotan "Päppel"(den heter så).

10 minuter senare är bilen varm och go, stjärten är brännhet från sätesvärmaren och radion med P1  väcker mitt sinne till liv. Träden som far förbi i sisådär 80km/h sträcker ut sina vita stela armar som ett skydd ovanifrån. När strålkastarljusen möter den kristallvita snön glittrar det i skogen mellan träden och omgivningen runt dem ser magisk ut!

Mina tankar far iväg och jag drömmer om mitt växthus. Jag har tonvis med planer i år igen om hur jag skulle kunna göra om därinne. Slamma klart muren är en tanke? Måla den och i så fall vilken färg?är en annan. Färgen på själva grunden är också flagig och ful. Den vill jag också måla om. Skall jag måla kameler? bara svart? Gul, brun.......??

En terass utanför, kanske en kompost station som sitter i anslutning till entrén.....
Jag drömmer vidare om vad jag skall plantera i mitt växthus. Årets tema tänker jag skall bli thailändska krydd och köksväxter...

Jag väcks ur min dröm av Lars Krantz, Wiij Trädgårdar, i P1. Lars talar om vilken årstid han tycker om bäst med tanke på sitt trädgårdsintresse. Är det våren, sommaren och till viss del hösten? Då man fysiskt arbetar och njuter av naturen. Eller kan det vara vintern då man reflekterar över det som varit och det som komma skall?

Jag små ler för mig själv då jag inser att det är var precis vad jag gjorde när Lars Krantz helt sonika fångade mitt intresse på radion.

Jag är ingen älskare av en lång vinter men jag måste säga att denna tiden då allt börjar närma sig sådd, solen skiner om dagarna och tankarna jäser och bubblar hej vilt, får mig att känns ny energi. En glädje och nyfikenhet på hur saker och ting skall förändras och förbättras i år.

Om man tror att vi som är trädgårds "nerdar" ligger i dvala halva året så stämmer det i alla fall inte på MIG!
Vad tycker ni?

Nu snart kommna till mitten av februari och innan vi vet ordet av det ligger vi på knä med en liten plantspade i handen...och prisar han däruppe med vår ändlykta.... ;)

Glatt nytt TRÄDGÅRDSÅR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar