onsdag 25 augusti 2010

Nästa år blir det en labyrint....

  
I år gjorde jag om en av alla stora gräsmattor som finns i det bostadsområde jag arbetar i...

Vi har ett antal 1000kvm gräsmattor i en stor park i det område jag arbetar som miljövärd i. På sin höjd passerar en människa förbi som rastar sin hund (och ofta inte plockar upp det som kommer ut), eller så tar någon upp ca 2kvm gräsyta att sola sig på i ett par timmar... på strödda fläckar befinner sig folk. De gånger gräsytan blir riktigt använd är 3-4 ggr/år då någon av de närliggande skolorna använder en stor del av ytan som Volleyboll plan.


Kjells nya "gräsmatta"
Jag stör mig ofta på all den enorma tid vi lägger på att klippa allt gräs, trimma och där vi inte kommer åt får "handjagaren göra jobbet". Jag har stort stöd av min kollega Kjell som älskar allt vad ståndortsplanteringar heter. Däremot känner vi oss mycket missförstådda av våra övriga, icke trädgårdsarbetande kollegor så allt vi gör får vi liksom smyga in lite försiktigt . Sakta sakta fösöker vi att omprogramera, knåda och intala...
I  år bestämdes i det bolag jag arbetar att vi år 2012 skall vara det ledande bostadsbolaget när det gäller att ta till vara på våra barn och ungdomar och deras förehavande i framtiden. Med detta i bakhuvudet slutade jag att klippa en av våra stora gräsmattor på traditionellt sätt.

 Jag klippte runt om och i mitten tre stora rundlar. Rundlarna förband jag sedan med snirklande gångar att ta sig från en till en annan och samtidigt att kunna ta sig ur och i.....

De runda cirklarna hade en radie på ca 5-6 meter så här kunde man med gott om plats njuta en av sommarens varma dagar och samtidigt få skydda av träden skugga. En kvinna fann cirkeln som en fin plats att amma sitt lilla barn och framför allt barnen har älskat att leka i gångarna och springa sig svettiga på de snirklande grässtigarna! Roligt att se och jag blev varm i mitt lilla hjärta....


Jag visste dock att lyckan inte skulle bli långvarig. Det tog inte lång stund förrän hyresgäst "Bittersurmamma" hörde av sig och klagade på att det såg frukantsvärt ut. Hennes barn hade inom loppet av ett par veckor blivit angripen av massvis med fästingar, biten av ormar som nu banat väg och gjort bo i gräset samt trampat i litevis med hundbajs som hundarna lagt på ca 2 veckor...
Dessutom hade hennes stackars barn nu ingen stans att vara?

Jag ville inte lyssna. 1 klagomål för mig är lika med noll klagomål (observera att det nästan enbart gäller för mig för mina chefer och kollegor klarar inte av ens det). Några veckor senare hade jag fått ett brev från en annan (eller kanske samma vad vet jag) som nu ville skicka kopia till VD, distriktschefer, förvaltningschefer...
2 klagomål när man har över 1000 hyresgäster för mig är lika med noll klagomål.

Dessa klagomål kom till min kännedom under min semester. Jag vill intye klippa och jag sa till mina kollegor att om de ville göra det så gick de totalt mot min vilja. Till cheferna skrev jag så slutligen ett brev om mina tankar kring den naturfina miljö vi nu skapat och på något konstigt vis blev jag tagen på allvar. Min närmsta chef skrev till hyresgästen att så är nu fallet. !!punkt slut och därmed basta!!

  • En oklippt gräsmatta är för mig vacker natur och kan således aldrig bli ful

  • Hundar bajsar INTE i högt gräs

  • Fästingar finns lika mycket i högt gräs som i lågt

  • Ormar vet jag inte hur de beter sig men har svårt att tänka mig att de rusade dit i mitten av ett bostadsområde bara för att jag klippte gräset där?

Nästa år klipper jag en labyrint av hela gräsytan och förgyller den med pluggplantor från vegtec... ;)

1 kommentar: