tisdag 19 oktober 2010

En klimat resa.

Så har vi varit en alldeles för kort sväng i mina föräldrars hus på Sicilien. Denna gång var det mycket lite och korta utflykter men desto mer spaning på växter och hämta inspiration till framtida medelhavsplanteringar här hemma i Sverige. En resväska gick tom ner och full med växter hem.... knhihihi....
Kom hit med sten och grus nu skall vi bygga medelhavsplantering på furuvägen i Landvetter.
Lerbergen i Realmonte, Agrigento.


gul fetknopp?

-Nå, vad ser du Sanna när du är på Sicilien?
-Va? Vad menar du?
-Jo jag menar, vad ser du omkring dig?
-Va? Är du knäpp...jag ser hur mycket som helst så klart...massa grejer hela tiden...????
-Jo jo men vad SER du?
-Lägg av Jag orkar inte med dina konstiga tankar!
- Ja men vad ser du i naturen runt dig...hur ser det ut?

DETTA SER JAG!




Oerhört märkliga ler berg som sakta löstes upp av vattnet...?



Drimia maritima






Vi funderade, Magnus och jag lite över hur mycket det var som man kan använda sig utav hemma och mitt i vårt resonerande kom vi på att det ju är lättare för oss att odla exotiskt än för dem. När vi under ravioli middag hos grannarna kom på att de inte visste vad rabarber var för något. Magnus hade några bilder i sin kamera hemifrån som han visade och då kom vi på att det ju är många växter som aldrig skulle klara sig där på Sicilien...


Vinzenio och Nadja har en stor grönsaksodling. Tomater, äggplantor, paprika, sallad, oliver citroner aplesliner.. med mera! Det intressanta är att de ALDRIG någosin gödslar sin magra sandaktiga jord. Å andra sidan har ju växterna där en längre etableringsperiod än här hemma men tänk så spännande.......

Pancratium maritinum



                                                                                          
I bakrunden, närmsta lilla by Sampieri.









Morris älskade barfotabarn.
 A piu tardi Sicilia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar